Hogyan alakultak a fuvarozás költségei 2023-ban?

A logisztika egyik legerősebb ága a közúti fuvarozás, hiszen a szállítások 70-80%-át ilyen formában végzik el. A boltok polcain található áruk sokszor érkeznek repülővel, vonattal vagy hajóval, de ezek a szállítási formák gyakran egészülnek ki teherautós fuvarozással is, így elmondható, hogy a termékek zömét közúton is szállítják. Hazánkban a szállításért megközelítőleg 13 ezer vállalkozás felel, a gépjárművek száma pedig 90 ezerre tehető. A közúton történő szállítás 5%-os költséget jelent a GDP-ből. Magyarországon a munkaerő 3,3%-a dolgozik ebben a szektorban,

A fuvarozás költségei megemelkedte.

2022 nagymértékű meglepetéseket tartogatott a logisztika számára, mindezt  Lajkó Ferenc is elmondta. Jelentős nehézségeket okozott az energiaválság, az ebből adódó munkaerőhiány sem könnyítette meg a helyzetet, ráadásul az infláció is számos kihívást tartogatott a szektornak. Ezen kívül az olcsó hitelek korszaka is véget ért, az alapkamat felugrott 13%-ra, ami azért érintette rosszul a fuvarozókat, mert a járművek jelentős részét többnyire lízingelik, tehát a lízingszerződések kamatai nagymértékben megemelkedtek. Mára már erőforráshiány is kialakult, mivel nem áll rendelkezésre annyi eszköz, ami kielégítené a piaci igényeket. 

Az üzemanyagárakon kívül az energiaárak is rendkívül megemelkedtek, hazánkban válaszként erre az ársapka lett. A hatósági árak nem csak a magánszemélyekre gyakoroltak hatást, hanem a vállalkozásokra, üzleti szektorra egyaránt. Az árstopos üzemanyag kivezetése pluszköltségekkel terhelte az ágazat szereplőit.

A közúti fuvarozás költségei tehát az elmúlt időszakban jelentős mértékben emelkedtek, és a trendek szerint ez a tendencia a közeljövőben is folytatódni fog. A költségek növekedésének  fő okai a gázolaj áremelkedése és a gépjárművezetők bérének emelkedése. Ezen kívül az autópályadíjak és az eszköz költségek is növekedtek.

Mi várható idén?

2023-ban a gázolaj árak jelentős változásokon mentek keresztül Magyarországon. Az év elején a gázolaj literenkénti ára 713 forint volt, mely a következő hónapokban hullámzó tendenciát mutatott. Februárban 721 forintra nőtt, majd márciusban 686 forintra csökkent. Az év közepén, júniusban az ár 573 forint volt, míg szeptemberre ismét emelkedett, elérve a 602 forintot. A változásokat befolyásolták a globális piaci tényezők, valamint az uniós szankciók is hatottak az egészre.

Az előrejelzések szerint a költségek növekedése nem áll meg, hanem folytatódik 2023-ban is, de az emelkedés szerkezete és lendülete változni fog. A munkaerő költsége is várhatóan nagyobb lesz, de az autópályadíjak, az eszközköltségek is magasabbak lesznek.